Najít nového člověka do týmu může být pěkný oříšek. Špatně vybraný zaměstnanec vám může udělat pěknou paseku ve stávajícím týmu i pokazit reputaci u zákazníků, a proto nechcete dělat kompromisy nebo šlápnout vedle. Víme, že toho máte na talíři už tak dost a tak přinášíme 7 tipů, které vám výběr nové posily usnadní.

Neváhejte — rychlost rozhoduje

Je jasné, že máte plné ruce práce s ostatními provozními problémy, ale doplnění týmu by měla být jedna z hlavních priorit — až se nový zaměstnanec zapracuje, uvolní ruce kolegům a v konečném důsledku i vám. Pokud se vám dostane do rukou zajímavý profil neváhejte a hned volejte nebo pište a domluvte si schůzku. Pokud to neuděláte vy, udělá to někdo jiný.

Bez životopisu to (ne)jde

Může se zdát, že klasický životopis je překonaná a zbytečná záležitost. Říkáte si, že se z něj beztak dozvíte jen povšechné informace o přibližné délce praxe a na vše se budete muset doptat osobně? I přesto je předčasné nad ním lámat hůl — je to první vizitka kandidáta, podle které poznáte úroveň jeho vyjadřování, pečlivost i základní motivaci.

Tereza Vítková, která řídí provoz v kavárně Letka, na zaslání nebo přinesení životopisu trvá: “Je to pro mě důkaz toho, že uchazeč je ochotný a motivovaný pro získání práce něco udělat.”

Prolomte ledy

Pohovory v gastru mají tu výhodu, že obvykle mohou probíhat přímo na budoucím pracovišti. Uchazeč si může rovnou udělat obrázek, jestli váš podnik je právě jeho šálek čaje. Ukažte se jako dobrý hostitel, proveďte návštěvu celým provozem, ukažte vše důležité a nabídněte základní občerstvení, aby se u vás cítil dobře. V příjemné a neformální atmosféře mají lidé menší potřebu se stylizovat, a tak vám umožní lépe poznat jejich pravé já.

Ptejte se chytře

Už dávno odzvonilo provařeným otázkám typu: Kde se vidíte za 5 let? nebo Proč bychom si měli vybrat zrovna vás? Vy se z odpovědí nic nosného nedozvíte a kandidáta to akorát otráví. Výběrový pohovor není žádná věda a neexistuje žádná supersofistikovaná psychologická otázka, která by vám kandidáta odhalila až na dřeň.

Ptejte se jako v běžném rozhovoru — na konkrétní a praktické věci, které přímo souvisí s prací. Vedle předchozích zkušeností a dovedností nezapomeňte ani na: motivaci, přístup k hostům a přístup k práci.

Trocha inspirace na otázky:

  • Proč chcete dělat tuto pozici, co máte na práci číšníka/kuchaře/atd. rád? — ukazuje motivaci kandidáta, u juniorních lidí i to, zda mají reálná očekávání
  • Je něco, co vás na práci servírky/kuchaře/pomocné síly v kuchyni rozčiluje, nebaví nebo štve? — projeví se stresová odolnost kandidáta, zaměření na zákazníka, případná konfliktnost
  • Co jste se naposledy naučil nového, jaké trendy vám přijdou zajímavé?ukazuje ochotu a vůli se rozvíjet, přístup a motivaci).
  • Co v práci děláte, když zrovna není frmol? Napoví vám nakolik je člověk samostatný a proaktivní.
  • Už zmiňované Tereze z Letky se osvědčila otázka: Rozhlédni se po restauraci, vidíš něco, co by bylo potřeba zařídit, vyřešit nebo napravit? “Vždycky se najde něco, co není úplně perfektní — ovadlá kytka na stole, zapomenutý hrníček apod. Pokud to uchazeč vidí, mám naději, že se bude rozhlížet a všímat si i při práci a nepojede si jen “to své” s klapkami na očích.

Jednou zažít je lepší než pětkrát slyšet

Ani sebelepší otázka vám bohužel stoprocentně neukáže, jak uchazeči v reálném provozu půjde práce od ruky. Naštěstí si ho ale můžete přece jen trochu vyzkoušet než bude ruka v rukávě (smlouva podepsaná).

Hned na úvodním setkání můžete zadat jednoduchý úkol — v Letce třeba na pohovoru každý kandidát chystá cappuccino. “Už podle první reakce ukazuje, jak je uchazeč odvážný, jak aktivně se staví k práci a samozřejmě i to, jestli ten základní úkol zvládne.” říká Tereza.

Peter Novák z restaurace u Mecenáše neztrácí pohovorem čas vůbec a rovnou zve kandidáty na brigádu — “Pokud jim jde práce od ruky, nabídnu na konci dne spolupráci. Pokud se nedaří, přesouvám ho k lehčím a lehčím úkolům a někdy dospějeme rovnou k tomu, že tato práce pro něj není to pravé ořechové.”

Zkušební směny jsou velmi rozšířená a osvědčená praxe a chválí si ji jak zaměstnanci, tak podniky samotné. Podle průzkumu Grason si celých 90% uchazečů myslí, že zkušební směny jsou fajn, pokud jste se předem férově domluvili na tom, jakým způsobem bude odměněná.

Zapojte kolegy

Víc očí víc vidí. Seniorní a spolehlivé kolegy byste měli určitě využít na zkušební směně — nováčka zaučí, pomohou v případě problémů, ale také mohou sledovat a hodnotit, jak se mu daří a na co si dát v případě spolupráce pozor — co bude muset ještě dopilovat. Přizvat je ale můžete i k úvodnímu pohovoru — mohou postřehnout něco, co jste vy přehlédli, přijít s jiným pohledem. Pokud nejste rutinní pohovorovatel, pravděpodobně se hodně soustředíte i na kladení otázek a tak vám může spousta důležitých detailů uniknout.

Na stávající zaměstnance působí motivačně, že je berete jako parťáky a nasloucháte jejich názorům. Takže to máte dvě mouchy jednou ranou.

Odhalte se

Pokud vás uchazeč zaujal, jistě se chcete ukázat v nejlepším světle, aby si i on vybral vás. Vyhněte se ale tomu, abyste situaci lakovali na růžovo, nový kolega brzy pozná provoz na vlastní kůži a nenaplněné sliby jen kazí férovost spolupráce. Ještě před podepsáním smlouvy byste měli na rovinu probrat otázky platu, nastavení směn, způsob jakým to u vás funguje s dýšky a vaše očekávání jak vypadá dobře odvedená práce.

Dejte dostatek prostoru pro otázky. Koneckonců vám může dost napovědět i to, o co se uchazeč zajímá. Pokud ho nezajímá nic, obvykle to také nevěští zrovna proaktivní přístup k práci.