Udělali jsme průzkum mezi desítkami podniků, abychom zjistili, jak na současnou krizi zareagovaly a jaké mají plány do budoucna. Klíčové informace jsme zpracovali, sepsali a teď vám je servírujeme.

Většina podniků očekává pokles tržeb

Pokles tržeb očekávají bez výjimky všichni, stejně jako to, že jejich růst bude jen pozvolný. O kolik tržby klesnou, si však mnozí netroufají odhadnout. Kromě toho, co jim dovolí vláda, to záleží na mnoha dalších faktorech jako je poloha podniku, podíl turistů na tržbách či závislost na firemních akcí. Do nejbližší budoucnosti hledí optimističtěji ti, kteří mají velké zahrádky nebo jsou blízko parku či cyklostezky. Právě blízkost volnočasového areálu, který se už v těchto dnech plní lidmi, si nemůže vynachválit Antonín Vartlík z lodi Rosmarina kotvící v Modřanech.

Tržbám se musí přizpůsobit náklady

Adekvátně k poklesu tržeb je nutné snížit i náklady. (tzn. pokud se tržby propadly o 50% nestačí snížit náklady jen o 30%) Čím více se podnikům podaří ušetřit, tím déle budou životaschopné – co se nepodaří ušetřit na nájemném, musí se nutně projevit na další nákladné položce – personálu. V některých podnicích to znamenalo propuštění i dvou třetin zaměstnanců.

Vyhlídky na znovuotevření pracovních pozic jsou nyní velmi nejisté – zaměstnavatelé plánují postupný a rozvážný nábor i více flexibilního personálu na částečný úvazek. Jak idnes.cz prozradil Jan Boroš, manažer restaurací Potrefená Husa a­ bistra Špejle v centru Prahy: „Svět bude v našem oboru úplně jiný. Bude nižší poptávka, zaměstnanci budou muset být flexibilnější. Po otevření si možná část z nich vypomůže brigádou.“

Klientela se změní

Některé podniky byly ze značné části závislé na turismu. Proto teď stojí před řadou změn. Někteří zlevňují, jiní obměňují sortiment nebo se připravují na to, že Češi budou volit jiné pokrmy než cizinci.  Hotely, a to zejména ty městské, chystají speciální nabídky. Cílem je nalákat Čechy, aby aspoň část dovolené trávili ve větších městech. Do karet v přivítání českých zákazníků hraje městským hotelům fakt, že historická centra nebudou zaplněna cizinci.

Svět bude v našem oboru úplně jiný. Bude nižší poptávka, zaměstnanci budou muset být flexibilnější. Po otevření si možná část z nich vypomůže brigádou.

Jan Boroš, manažer dvou restaurací Potrefená Husa a­ bistra Špejle

Práce s komunitou a oblíbené produkty

Některé podniky zvolily chytrou strategii a začaly se soustředit na své klíčové produkty – například Eska začala jejich legendární chleba nabízet nejen v provozovně, ale i skrz službu Rohlík.cz. Jiné podniky se chystají na prodej vlastních surovin či delikates přes e-shop. Je ale nutné zohlednit fakt, že úspěch mají především ty podniky, které jsou ve své lokalitě oblíbené a známé, a které si za léta fungování vytvořily loajální zákazníky a komunitu.

Lidé se těší do svých oblíbených podniků, buďte připravení

Většina lidí se znovuotevření restaurací, hospod i kaváren nemůže dočkat. Což potvrzuje i velký zájem o projekt Zachraň hospodu. Pořád ale platí, že zdraví je přednější. Proto v samém nadšení nezapomeňte na preventivní opatření (popsali jsme v článku 10 tipů, jak zajistit, aby se k vám zákazníci nebáli) i originální řešení – možností samoobsluhy, objednávky jídla předem z pohodlí domova nebo například platbou QR kódem přímo od stolu získáte u zákazníků plusové body!

Flexibilita a moderní technologie jsou klíčem k úspěchu

Epidemiologické predikce jsou různé, většinou se však shodují na tom, že přijde druhá a možná i další vlny. Nedopusťte další nepříjemná překvapení a buďte na situaci připraveni. Omezte náklady, vyzkoušejte moderní řešení a reagujte obratem. Flexibilita a přizpůsobivost jsou totiž jediným klíčem k dlouhodobému úspěchu.