Jak přesně pomohl a pomáhá Plzeňský Prazdroj restauracím bojovat s nastalou krizí?

Pomoci jsme se snažili hned od počátku, podpora hospod a restaurací byla v podstatě naší hlavní aktivitou po celou dobu krize. Podnikům, které prodávaly přes okénko nebo rozvozem jsme například distribuovali PET láhve, nebo jsme všem podnikům zdarma kompenzovali sudy a tanky, které během zavření prošly. Další pomocí bylo neustálé poskytování potřebných informací, například jak zakonzervovat hospodu a výčep, aby zůstal v pořádku, jak žádat o úvěry z programu Covid nebo jaká hygienická pravidla bezpodmínečně dodržovat.

Nyní se chceme hodně zaměřovat na digitální oblast, protože v posledních letech hraje v podnikání zásadní roli.

Plzeňský Prazdroj je partnerem Zachraň hospodu, jak tato myšlenka vznikla a jak projekt hodnotíte?

Do iniciativy Českého svazu pivovaru a sladoven Zachraň hospodu jsme se s dalšími subjekty zapojili s cílem pomoci hospodám přežít dobu, kdy musí být zavřené, nemohou vydělávat, ale stále mají výdaje. Celé to fungovalo tak, že si spotřebitelé koupili voucher do svého oblíbeného podniku, kde ho uplatní po znovuotevření, přičemž peníze dostávají hospody hned. Do iniciativy Zachraň hospodu se od dubna zapojilo 2 500 hospod a restaurací. Momentálně je to zhruba 10 000 lidí, kteří se rozhodli zakoupit vouchery v celkové částce 10 milionů korun.

Umíte odhadnout kolik podniků již nejspíše neotevře?

Predikce se průběžně měnily. Na začátku byly scénáře celkem dramatické a nálada pesimistická, některé průzkumy odhadovaly uzavření až čtvrtiny provozů. Momentálně to však vypadá, že pokračovat v podnikání plánuje 97,5 % podniků. Data jsme získávali z více než 16 000 tuzemských hospod, tedy z 80 % všech, se kterými spolupracujeme a které představují většinu tuzemského trhu. Je jasné, že návrat k normálu nebude pro všechny snadný, ale právě i díky naší pomoci to vypadá, že z našich dvou desítek tisíc partnerských provozoven tak trvale uzavřených zůstane zhruba jen 500. Věříme, že to nejhorší máme za sebou, že se nám společnými silami podaří rozběhnout tuzemskou gastronomii a znovu oživit jedinečnou českou pivní kulturu.

Myslíte si, že se nějak změní restaurační business?

Ke změnám dojde a čas ukáže, které budou krátkodobé a které vydrží nastálo. Ale již nyní vidíme rostoucí tendence u trendů, jako je větší důraz na hygienu v provozovně, obliba hospod blízko bydliště spotřebitelů, jistá výhoda provozoven, které mají své věrné štamgasty nebo rychlejší digitalizace odvětví (bezkontaktní platby, rozvoz jídla). Svou roli samozřejmě bude hrát chování spotřebitelů, i oni budou určující, pro další vývoj. Naším úkolem je monitorovat všechny tyto změny a být tím, kdo pomůže hospodám, aby byly připraveny.

V projektu Zachraň hospodu zakoupilo vouchery 10 000 lidí v celkové částce 10 milionů korun.

Plzeňský Prazdroj je známý jako inovátor a vizionář v pohostinství, na jakou oblast se zaměříte po krizi?

Plzeňský Prazdroj se již několik posledních let nesoustředí jen na prodej piva do provozoven, ale na celkové vylepšení spotřebitelského zážitku na provozovně. Například náš projekt Fasáda pomáhá vylepšovat vzhled provozovny zvenku, obdobný projekt máme i na změny interiéru. Hospodským také pomáháme se školením obsluhy, učíme je správně čepovat a starat se o pivo, poskytujeme i celkové poradenství k chodu podnikání. Nyní se chceme hodně zaměřovat na digitální oblast, protože v posledních letech hraje v podnikání zásadní roli.

Jak na situaci zaragovali zaměstnanci Plzeňského Prazdroje?

Utvrdili jsme se v tom, že máme skvělé zaměstnance, kteří jsou schopni překonat i komplikace, které v souvislosti s vládními nařízeními nastaly. Dokážou pracovat z domova, nebo jsou naopak schopni ze dne na den změnit v rámci firmy působiště. Jsme na ně pyšní!